• 0.63577200_1331151850_imagefor_2.jpg
  • 0.84534600_1331151860_imagefor_2.jpg
SZKOŁA BIBLIOTEKA

BIBLIOTEKA

BIBLIOTEKA SZKOLNA ROK SZKOLNY 2017/2018

 

Godziny pracy biblioteki szkolnej


Poniedziałek           8.00 – 16.00

Wtorek                  8.00 – 16.00

Środa                    8.00 – 16.00

Czwartek                8.00 – 16.00

Piątek                    8.00 – 15.00

 

W bibliotece pracują:

p. Krystyna Gutowska

p. Maria Załężny

p. Agnieszka Chęcielewska

 

 


Książka to najlepszy przyjaciel człowieka, a biblioteka to świątynia jego myśli.

Cyceron

 

 

W ubiegłym roku szkolnym, tj. 2016/2017 nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, czego efektem  jest pozyskanie środków w wysokości 15.000 złotych na zakup nowości wydawniczych do biblioteki.

Dzięki otrzymanym środkom z budżetu państwa oraz środkom własnym księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 625 książki – nowości wydawnicze oraz lektury, służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Lektury stanowią zaledwie niewielki ułamek ogółu zakupionych książek. Większość książek to pozycje pozostające w sferze zainteresowań uczniów, dopasowane do wieku  naszych czytelników.

 

 


 

 

LIST DO RODZICÓW

„DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM KSIĄŻKI”

„Bez względu na to, ile masz zajęć drogi rodzicu, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie”.

Jim Trelease

Szanowni Państwo!

Wasze dzieci są czytelnikami biblioteki szkolnej. Mogą samodzielnie korzystać z jej zbiorów.  W naszej bibliotece jest wolny dostęp do półek, co oznacza, że każde dziecko, już od najmłodszych klas może przyjść do biblioteki samo, podejść do półki i samodzielnie wybrać książkę do czytania. Sprawia im to ogromną frajdę. Mogą przy tym zawsze liczyć na pomoc bibliotekarza. Zwracam się do Państwa z prośbą o zachęcanie dzieci do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej.

W ubiegłym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do realizacji ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Głównym celem podjętych przez nauczycieli działań jest podniesienie poziomu aktywności czytelniczej uczniów naszej szkoły oraz  rozbudzanie zainteresowań czytelniczych. Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają znaczący wpływ czytania na wspieranie tego procesu. Zadaniem szkoły jest wytworzenie silnej motywacji do lektury, uczynienie lektury książki zajęciem atrakcyjnym i przyciągającym w taki sposób, aby książka zaspokajała różnorodne potrzeby i pragnienia dziecka, zarówno intelektualne jak i emocjonalne. Trzeba tu wyraźnie podkreślić, że wychowanie do lektury nie należy wyłącznie do zadań szkoły. Wymaga ono powszechnego zainteresowania. Musi się odwoływać również do zaangażowania rodziców i różnych pozaszkolnych instytucji oświatowych. Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom!

Na pewno każdy rodzic chce przekazać swojemu dziecku to, co najlepsze. Chce, aby dobrze się rozwijało, nie miało problemów w przedszkolu, szkole, a na swojej drodze spotykało samych życzliwych ludzi. Aby tak się stało wcale nie trzeba stosować nowoczesnych metod lansowanych w wielu podręcznikach dla rodziców – trzeba skorzystać z najprostszego sposobu wpływającego na osobowość dziecka – należy zachęcić dziecko do czytania książek. Wiele dorosłych ludzi choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba czytania lektury muszą powstać w dzieciństwie. Czytanie książek jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci. To właśnie w książce nasz maluch znajdzie wskazówki , w jaki sposób zbudować swój własny system wartości.

Joanna Papuzińska w książce „Czytania domowe” podkreśla role domu w wychowaniu do czytelnictwa. Pisze, że nawyk kontaktu z książką jest pewnym posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu. Decyduje nie tylko o jego wiedzy, ale również o pewnych właściwościach charakteru, preferowanych wartościach i postawach.

Zachęcamy Państwa do czytania razem z dzieckiem, na przykład na dobranoc, i to nie tylko z tym dzieckiem maleńkim, jestem pewna, że szóstoklasista też chętnie posłucha książki czytanej przez mamę lub tatę, a dobrze czytający pierwszoklasista chętnie pochwali się przed rodzicami swoimi umiejętnościami. Można więc słuchać wykonując jednocześnie swoje czynności domowe.  15 – 20 minut  dziennie wspólnego czytania w zupełności wystarczy. Nawet nie zauważą Państwo, jak dziecko z dnia na dzień będzie coraz chętniej czytać samodzielnie. Jest to o wiele lepsza forma spędzania wolnego czasu, niż oglądanie telewizji…. i nic nie kosztuje. Wspólne czytanie może sprawiać przyjemność i dzieciom i dorosłym. Liczę na Państwa współpracę z biblioteką szkolną, życzę cierpliwości i wytrwałości we wspólnym czytaniu z dziećmi.

 

Warto czytać  książki:

  • Wspólne czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dzieckiem. Dziecko wsłuchane jest w głos rodzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.
  • Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania możemy zapytać: Czy wiesz, co wydarzyło się później?
  • Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania.
  • Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.
  • Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.
  • Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas.
  • W dziecięcym życiu są momenty, które dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowanym głosem, jest niezastąpiona.
  • Książki rozwijają pasję kolekcjonerską. Wiele wydawnictw proponuje serie książeczek. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.
  • Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.
  • Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.
  • Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami  i rodzeństwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

 

 

WYDARZENIA W BIBLIOTECE:

- zakup nowych książek z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

- lekcje biblioteczne dla klas 4 ;

 

- spotkania z dziennikarzami radiowymi  i redaktorami regionalnej prasy w ramach Programu Rozwoju Czytelnictwa, rozmowy  m.in. na czym polega praca dziennikarzy,  o czytaniu prasy  - klasy V i VI Szkoły Podstawowej nr 5. Gośćmi byli  Łukasz Saptura i Maciej Bąba z Radia RSC;


- 29.11.2017 – Wróżby andrzejkowe – w czasie trwania szkolnej dyskoteki aktyw biblioteczny prowadził Salon Wróżb, który cieszył się dużym zainteresowaniem uczniów;

- projekt „Książka mojego dzieciństwa” - spotkania z pracownikami  różnych instytucji, którzy czytają dla uczniów klas I-III fragmenty swoich ulubionych książek:

- Listopad 2017 – Leszek Jek (radny Rada Miasta Skierniewice) czytał „Przygody wróbelka Elemelka”,


- Grudzień 2017 – Dorota Rutkowska (poseł na Sejm RP) czytała „Apolejka i jej osiołek”,

- 6.12.2017 – Bajkowe Mikołajki  - Pani Dyrektor Sławomira Wenus i Dariusz Chęcielewski  w stroju Mikołaja (radny Rady Miasta Skierniewice) czytali uczniom bajki i opowiadania o tematyce świątecznej, rozmawiali z dziećmi o świętach w ich domach, wymarzonych prezentach, słuchali wierszyków i piosenek w wykonaniu uczniów.

 

 

- akcja „KSIĄŻKA ZA KSIĄŻKĘ”  - w dniach 12.12. 2017 – 21.12.2017  w bibliotece szkolnej można wymienić własną książkę, już przeczytaną, na inną, równie interesującą. Akcja przeznaczona jest dla uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;


- w ramach rozwoju czytelnictwa  i zachęcając do korzystania z biblioteki uczniowie starszych klas przedstawiają recenzje książek, które sami przeczytali;

- 5.01. 2018r. wice prezydent Jarosław Chęcielewski czytał dla uczniów kl. IIIe ulubioną książkę z okresu, gdy był dzieckiem pt. „Ferdynad Wspaniały”


- 5.01. 2018r. w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zaproszona została redaktor naczelny „Głosu Skierniewic i Okolicy”  Anna Wójcik – Brzezińska.  Była ona gościem w klasach V i VII, opowiadała o pracy dziennikarza i o prasie w Skierniewicach.


 

 



ROK SZKOLNY 2016/2017


 


- Dnia 22 listopada 2016 roku w Filii nr 2 MBP odbyło się spotkanie z Magdaleną Granosik redaktorem wydawnictwa Akapit Press połączone z kiermaszem książek. W spotkaniu brały udział dzieci kl. 6c z naszej szkoły. Gość zachęcał uczestników spotkania  do czytania książek wydawnictwa prezentując najbardziej interesujące tytuły. Na podstawie książki „Zabójcza zagadka matematyka” Jordi Sierry i Fabrydzieci rozwiązywały łamigłówki matematyczne.

- Dnia 29. 11. 2016r. w czasie trwania dyskoteki andrzejkowej dla uczniów klas 4-6g  grupa uczniowie  z gimnazjum przygotowała i prowadziła  Wróżby Andrzejkowe , które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem

- Dnia 6 grudnia 2016r. biblioteka szkolna zaprosiła Św. Mikołajadla uczniów klas I-III  . Mikołaj czytał dzieciom wiersze i opowiadania o tematyce zimowej i zadawał pytania w związku z przeczytanym tekstem. Dzieci chętnie odpowiadały, śpiewały piosenki i mówiły wierszyki.

Każde dziecko zostało poczęstowane cukierkiem. Św. Mikołaj ogłosił konkurs plastyczny i rozdał dzieciom malowanki o tematyce świątecznej. Obrazki należało oddawać do biblioteki, gdzie prace zostały ocenione.

Oto lista osób, które zostały wyróżnione w konkursie:

  1. Nikola Wodzińska kl. 3d
  2. Kinga Ptasińska kl. 3d
  3. Alan Apanasewicz kl. 3d
  4. Maja Krawczyk kl. 3d
  5. Kuba Marat kl. 3d
  6. Nikola Zagawa kl. 1a
  7. Adrian Mikołajczyk kl. 1a
  8. Sonia Stein kl. 2 b
  9. Amelia Bil kl. 3f
  10. Iza Kowalczyk kl. 3f


 

 

 


 

 

 

„Przez książkę – na każde nasze zawołanie – obcuje z nami elita świata” .

(Melchior Wańkowicz)


Biblioteka nasza, pracuje w czasie dogodnym dla jej użytkowników. Gdy dzwonek szkolny ogłasza koniec lekcji i przerwę, w bibliotece robi się tłoczno. Można powiedzieć wręcz, że jest sercem szkoły. Przychodzą nie tylko ci, którzy wymieniają książki, ale także te osoby, które chcą miło spędzić czas, podzielić się różnymi spostrzeżeniami. Każdy uczeń czegoś oczekuje. My staramy się te oczekiwania spełniać.

Nasi czytelnicy, to przedstawiciele trzech grup wiekowych, począwszy od siedmiolatka, a skończywszy na gimnazjaliście. To grupa uczniów zdolnych, ambitnych, często odwiedzających bibliotekę i korzystających ze zbiorów. Tych, dla których książka niekoniecznie jest przyjacielem, próbujemy przekonać, że może być inaczej :-D.

Przede wszystkim staramy się:

- zdobyć czytelnika
- pozyskać jego zaufanie
- poznać potrzeby i możliwości
- spróbować pokierować jego lekturą
- sprawdzić efekty tych prób
- i wreszcie postarać się przez dalsze świadome kierowanie jego czytelnictwem o wyrobienie cennego nawyku czytania.


Celem naszym jest rozpoznanie zainteresowań, uzdolnień, pasji oraz potrzeb edukacyjnych uczniów po to, by móc je ukierunkować, zaproponowaćodpowiednią literaturę, która ułatwi im wszechstronny rozwój, zainspiruje twórczo i zmotywuje do dalszych poszukiwań i działań.

Praca w naszej bibliotece realizowana jest według zaplanowanych zadań, zgodnie z rocznym planem pracy. Tu działalność nie ogranicza się do gromadzenia, opracowywania i udostępniania zbiorów. Celem naszym jest zaciekawienie czytelnika różnymi dziedzinami wiedzy, wyrabianiem w nim właściwego stosunku do otaczającej rzeczywistości oraz wprowadzeniem go w świat kultury, dzięki umiejętności korzystania ze zbiorów biblioteki i Internetu.

Duży nacisk kładziemy na pracę pedagogiczną, która jest realizowana bezpośrednio z pojedynczym jak i zbiorowym czytelnikiem.

Przede wszystkim dbamy o stronę wizualną biblioteki. Jest to pośrednia forma oddziaływania, ale jedna z pierwszoplanowych. Napis na drzwiach wejściowych informuje o godzinach pracy, a zza oszklonej ściany zapraszają tematyczne, czy okolicznościowe gabloty i widoczne centrum medialne ze stanowiskami komputerowymi. Tablica informacyjna biblioteki informuje o przypadających
w danym okresie rocznicach literackich, na ścianach biblioteki widnieją hasła oraz cytaty podkreślające wartość czytania, prezentowane są najciekawsze prace pokonkursowe.

Konkursy szkolne są ciekawą formą rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów, pozyskania nowego czytelnika, zainteresowania go biblioteką. Współzawodnictwo aktywizuje. Stwarza możliwość upowszechniania celowo dobranych, wartościowych książek. Dla osób rywalizujących ze sobą, konkurs jest czynnikiem motywującym, pogłębiającym wiedzę z danego zakresu tematycznego.

Pierwszoklasiści od pierwszych dni uczniowskiej drogi, są mile witani, a akt pasowania na czytelnika, tworzy w ich sercach szczególną więź z biblioteką.

 

 

 

 

 

 

 

W ramach ścieżki czytelniczo - medialnej, obok realizacji programu, podejmujemy tematy dotyczące czytelnictwa ( np. Rola i znaczenie książki w nauce i życiu. Czy czytanie jest wartością ? itp.).

Niemniej ważną jest praca indywidualna, polegająca na rozmowie z uczniem na temat jego zainteresowań, książek, które lubi czytać, stworzenie mu w atmosferze serdeczności i otwartości warunków do rozmowy o ewentualnych nurtujących go problemach. W bezpośrednim kontakcie poznajemy czytelnika najlepiej.

W codziennej pracy biblioteki, pomocą naszą jest Zespól Asystentek(ów) Bibliotecznych, do którego należą uczniowie:

  • zainteresowani książkami
  • zainteresowani działalnością biblioteki
  • dobrowolnie pomagający w pracach biblioteki

Chętnie pracują w wypożyczalni, wielokrotnie służą poradnictwem w wyborze odpowiedniej książki niezdecydowanemu czytelnikowi.

Z pomocą ZAB organizowana jest coroczna impreza andrzejkowa, której celem jest kontynuowanie tradycji staropolskich i integracja społeczności szkolnej we wspólnej zabawie.

 

 

 

 

 

 

 

Uwrażliwiając uczniów na potrzeby niesienia pomocy, organizowana jest akcja pod hasłem „Podręcznik”, polegająca na przekazaniu do biblioteki używanych podręczników w celu wypożyczenia ich potrzebującym koleżankom i kolegom. Ta forma pracy z czytelnikiem, wzbudza wśród uczniów szerokie zainteresowanie i oddźwięk.

W centrum medialnym natomiast, pomagamy uczniom w znalezieniu wartościowej informacji, przetworzeniu jej, w wyborze odpowiednich stron internetowych, w zapisie dokumentu. Celem naszym jest przygotowanie  ich  do pracy samokształceniowej.

Ze zbiorów naszej biblioteki jak i centrum medialnego korzystają chętnie również nauczyciele, pracownicy a także absolwenci naszej szkoły i studenci, odbywający praktykę. Pracę biblioteki i pracowni medialnej regulują wewnętrzne przepisy.


Zbiory biblioteki

Księgozbiór biblioteki gromadzony jest z myślą o zaspokojeniu podstawowych potrzeb dydaktyczno - wychowawczych szkoły.

Biblioteka nasza oferuje:

  • pełen zestaw lektur szkolnych
  • bogaty wybór pozycji z literatury pięknej
  • księgozbiór popularnonaukowy obejmujący wszystkie dziedziny wiedzy
  • filmowe adaptacje lektur szkolnych i programy edukacyjne na kasetach wideo i nośnikach elektronicznych
  • wybitne dzieła polskiego kina w pakiecie „Filmoteki Szkolnej”
  • bogaty księgozbiór podręczny, w skład którego wchodzą : encyklopedie ogólne i specjalne, leksykony, słowniki językowe i rzeczowe, przewodniki, informatory, wydawnictwa albumowe, atlasy
  • dział pedagogiczny, a w nim pozycje psychologiczne, pedagogiczne
    i metodyczne, materiały dotyczące reformy oświaty, programy nauczania, informatory itp.
  • regionalia
  • zbiory multimedialne
  • materiały nt. Unii Europejskiej

W bibliotece zgromadzone są również niepublikowane dokumenty piśmiennicze, dokumenty regulujące pracę szkoły, zestawy programów szkolnych i materiały dydaktyczne opracowywane przez nauczycieli.

Pomocą w nauczaniu są prenumerowane czasopisma :

  • Biblioteka - Szkolne Centrum Informacji
  • Biblioteka w Szkole
  • Biologia w Szkole
  • Biuletyn IPN
  • Charaktery
  • Gimbus. Przewodnik gimnazjalistów
  • Geografia w Szkole
  • Głos Nauczycielski
  • Dyrektor w Szkole
  • Matematyka
  • Młody Technik
  • Mówią Wieki
  • Poradnik Bibliotekarza
  • Poznaj Świat
  • Przed Szkołą. Poradnik dyrektora przedszkola
  • Świetlica w Szkole
  • Wychowanie Muzyczne w Szkole
  • Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne
  • Życie Szkoły


Zbiory biblioteczne opracowywane są w systemie MOL Optivum.


 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------